European Communication Summit 2024 w Madrycie

European Communication Summit 2024 w Madrycie

Ponad 100 ekspertów komunikacji i PR-u wzięło udział w zorganizowanym w marcu w Madrycie European Communication Summit 2024. Wydarzenie zorganizowane zostało przez hiszpański DIRCOM i Radę Europejską Global Alliance for Public Relations and Communication Management, w której Polskę reprezentuje PSPR.

Tegoroczny summit poświęcony był zagadnieniom sztucznej inteligencji, dezinformacji i polaryzacji społecznej jako głównym wyzwaniom, z którymi obecnie mają do czynienia eksperci ds. komunikacji. A dzień pierwszy w całości oddany został najlepszym kampaniom PR-owym w Europie.

Najlepsze praktyki międzynarodowe

Pierwszego dnia summitu scenę przejęły najlepsze projekty komunikacyjne ostatnich lat – ich twórcy zaprezentowali i przeanalizowali dobre praktyki komunikacyjnych na poziomie międzynarodowym, w których ważną rolę pełniły zrównoważony rozwój i innowacje w strategiach komunikacyjnych.

Pierwsza prezentacja dotyczyła strategii komunikacyjnej Velo-city po pandemii, której twórcy, Ricardo Carvalho, dyrektor generalnego projektu w Lizbonie oraz Antonio Rapoula, CCO EMEL i współorganizator Velo-city 2021, pokazali w jaki sposób komunikacja może promować zrównoważoną mobilność.

Antonio i Ricardo

Ana Martines, Dyrektor ds. Komunikacji i Zaangażowania L'Oréal w Hiszpanii i Portugalii opowiedziała o "Reputacji w sercu biznesu". Martines podkreśliła, że reputacja jest sercem i podstawowym fundamentem każdej firmy. "Teraz większość marek pracuje nad wartościami niematerialnymi i skupia się na spójności, na unifikacji między globalnym przekazem a tym, który emitują różne działy" – zaznaczyła.

Mowa była także o inicjatywie zwrócenia się do Organizacji Narodów Zjednoczonych o nowy cel zrównoważonego rozwoju o numerze 18, tj. jasnej, etycznej i odpowiedzialnej komunikacji, zaprezentowanej przez José Manuel Velasco, były prezes Global Alliance. Inicjatywę wsparł PSPR, a więcej przeczytacie o niej tutaj: https://polskipr.pl/informacje/821065/odpowiedzialna-komunikacja-18-celem-zrownowazonego-rozwoju-onz-pspr-angazuje-sie-w-miedzynarodowa-inicjatywe-branzy-pr

Jose Manuel i cele zrownowazonego rozwoju

Václav Sochor, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Tipsport Group w Czechach – największej firmie bukmacherskiej w Europie Środkowej – podzielił się z uczestnikami kilkoma szczegółami na temat kampanii "Wiemy, kto będzie następną głową państwa!", ujawniając, w jaki sposób kreatywna i strategiczna komunikacja może przyciągnąć uwagę opinii publicznej.

Pierwszy dzień zakończył się prezentacją kampanii komunikacyjnej zorganizowanej przez rząd Litwy w lipcu 2023 r. z okazji szczytu NATO w Wilnie na Litwie. Marius Gurskas, przedstawiciel rządu Litwy, podkreślił, że kontekst jest tym, co może doprowadzić do zmiany całej strategii komunikacyjnej wydarzenia.

"Żyjemy w złożonym środowisku i naszym obowiązkiem jest zwalczanie kampanii dezinformacyjnych, aby zapewnić silny przekaz". "Zorganizowanie szczytu NATO na Litwie po raz pierwszy było bardzo ważne dla tego kraju i wysłało ważny sygnał do sojuszników: ufamy NATO" – powiedział Marius.

Marius Gurskas

Współczesne wyzwania naszej branży 

Na takim wydarzeniu nie mogło zabraknąć rozmów na tematy obecnie kluczowych dla komunikacji i PR-u, czyli sztucznej inteligencji, dezinformacji i polaryzacji społecznej.

Panel dyskusyjny poświęcony wpływie Sztucznej Inteligencji (SI) na komunikację wewnętrzną i zewnętrzną, prowadzony był przez wiceprezeskę PSPR, Roksanę Obuchowską, a swoimi spostrzeżeniami podzielili się z nią Kia Haring, Senior VP Communications & Sustainability, VR Group z Finlandii oraz Alastair McCapra, CEO Chartered Institute of Public Relations (CIPR). 

Panel o sztucznej inteligencji

McCapra ostrzegał przed niektórymi wyzwaniami związanymi z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. "Do tej pory mieliśmy do czynienia z rozpowszechnieniem narzędzi do tworzenia treści. Ale rynek zacznie się konsolidować. W tej chwili, moim zdaniem, jednym z plusów wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji jest to, że zapobiega ona mierzeniu się z „pustą kartką”, proponując pomysły, od których można rozpocząć pracę.” Harring zwróciła uwagę na etyczny aspekt korzystania z SI: "Mamy ogromną władzę nad sposobem, w jaki tworzymy treści i jak percepcja, którą generujemy, wpływa na społeczeństwo. Reprezentujemy duże organizacje sektora publicznego i prywatnego i musimy działać jako sumienie naszej organizacji i pozostać wiernymi sobie". 

Panel o polaryzacji

Dyskusja o polaryzacji społeczeństwa, w której wzięli udział: Nils Haupt, Senior Director for Corporate Communications de HAPAG/LLOYD AG Germany, Patrick Frison Roche, CEO Hopscotch Europe Ireland i Biagio Oppi, Director for External Communications, Pfizer Italy, moderowana była przez Silvię Arto, Head of Functions Communications de BNP Paribas France, szefową Europejskiej Rady Global Alliance. Uczestnicy zwrócili uwagę na to, że obecnie społeczeństwa żyją w ciągłym kryzysie, w konsekwencji czego ich polaryzacja postępuje. 

Wyrażając zaniepokojenie sytuacją w Niemczech, Nils Haput stwierdził, że: "W ciągu ostatnich 75 lat polaryzacja w Niemczech wzrosła. Istnieje interes w tym, aby niektóre obce mocarstwa zniszczyły demokracje, jakie znamy. Jako eksperci w dziedzinie komunikacji musimy starać się powstrzymać dezinformację poprzez szkolenia, edukację w szkołach, na uczelniach i uniwersytetach. Biorąc pod uwagę kodeksy etyczne, musimy generować autentyczne i wiarygodne treści.”

Ceremonię zamknięcia summitu poprowadził Ramón Salaverría, profesor dziennikarstwa na Uniwersytecie Nawarry i koordynator Iberifier – obserwatorium mediów cyfrowych w Hiszpanii i Portugalii, promowanego przez Komisję Europejską – który przedstawił prezentację na temat europejskiej strategii walki z dezinformacją. Salaverría dokonał przeglądu europejskich przepisów w tej dziedzinie, wymieniając różne prawa i kodeksy, które się na nią składają. Oprócz ram prawnych odniósł się do różnych kierunków, na których Europa koncentruje swoją strategię walki z dezinformacją: 

"Europa ma politykę działania w zakresie wywiadu i strategicznego nadzoru nad dezinformacją i jej podmiotami, politykę, która jest oczywiście realizowana bardzo dyskretnie; Kolejnym obszarem prac jest technologia przeciwko dezinformacji; umiejętność korzystania z mediów i wreszcie badania, które promuje, co ma zasadnicze znaczenie". – podkreślił w swojej wypowiedzi ekspert.

Zdjęcia są własnością i pochodzą ze strony DIRCOM, link do źródła: Más de un centenar de profesionales de doce países europeos se reúnen en el European Communication Summit 2024 - Asociación de Directivos de Comunicación (dircom.org)

drukuj