Czy public relations ma płeć?

Czy public relations ma płeć?

Public relations nie ma płci. Teza odważna, ale czy prawdziwa? O kobietach w PR porozmawiamy w dedykowanym im panelu, już 17 września podczas zbliżającego się Kongresu Profesjonalistów Public Relations 2021 w Rzeszowie. Polskie Stowarzyszenie Public Relations objęło patronatem merytorycznym tę inicjatywę. 

 

Żaneta Czyżniewska, członkini zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, doktorantka SGH, Justyna Oracz, szefowa komunikacji Fantasyexpo Sp. z o.o., członkini PSPR, Joanna Kącka, Rzecznik Prasowa Komendanta Wojewódzkiego Policji w Łodzi, Marta Andreasik, PR Manager w Huuge Games oraz Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego, członkini PSPR w rozmowie z Joanną Piwowarczyk, ekspertką ds. komunikacji marketingowej Orange Polska, zastanowią się nad miejscem kobiety w polskim PR, oraz nad możliwościami i wyzwaniami jakie praca w naszej branży stawia przed przedstawicielkami płci pięknej. Czy szklany sufit to mit? Czy od kobiet chcących awansować wymaga się więcej? Oraz czy hejt, przede wszystkim ten internetowy, to zjawisko, z którym panie radzą sobie lepiej? Zapraszamy do wysłuchania panelu. 

 

Jak to jest z tym hejtem?

Prawie 50% uczestniczek badania przeprowadzonego kilka lat temu przez Amnesty International, zgodziło się z tym, że cyberprzemoc wobec kobiet jest powszechna w Polsce. Panie, które doświadczyły przemocy w sieci najczęściej wskazywały, że przybrała ona formę przemocowego języka i komentarzy na ich temat, które padały w większości ze strony osób im obcych. Dzisiaj hejt to zjawisko społeczne, nieobce właściwie nikomu. Sprawnie wykorzystywane przez partie polityczne, firmy i osoby prywatne. Czy kobiety, także w roli rzeczniczek, lepiej radzą sobie z negatywnymi komentarzami? A może „kobiece łagodzenie obyczajów” dobrze sprawdza się w konkretnych sytuacjach i branżach, bo płeć piękna skutecznie ociepla wizerunek organizacji, w imieniu której zabiera głos? 

- Często słyszy się obawy, że kobieta ze względu na swoją wrażliwość, którą ma wpisaną w DNA, może gorzej znosić hejt oraz nieprzychylne komentarze i reagować zbyt emocjonalnie. A jednocześnie, podkreśla się, że dzięki swojej empatii jest otwarta na drugiego człowieka i wzbudza zaufanie. Z drugiej strony pojawiają się opinie, że to kobiety są bardziej odporne psychicznie. Mówi się też, że „chłopaki nie płaczą”, dlatego częściej powierza im się role, w których muszą wykazać się opanowaniem, racjonalnością i siłą charakteru – mówi Joanna Piwowarczyk, ekspertka ds. komunikacji marketingowej Orange Polska. - Osobiście uważam, że płeć nie determinuje osobowości i nie ma czegoś takiego jak typowo męskie zajęcie lub praca tylko dla kobiet. I między innymi tę tezę postaram się zweryfikować z moimi rozmówczyniami.

 

Kobiety na… zarządy! 

W kwestii podziału miejsc w zarządach, Polska w branży PR wypada lepiej niż środowisko międzynarodowe. W 43% ankietowanych firm zarząd złożony jest tylko lub w większości z mężczyzn, przy 63% wskazywanych przez Global Women in PR. Co cieszy, w aż 41% zarządów zasiada taka sama liczba pań i panów. Polskie Stowarzyszenie Public Relations nieznacznie zaburza tę równowagę, bowiem w naszych władzach zasiadają trzy panie, w tym jedna w funkcji prezeski oraz dwóch panów wiceprezesów. Dobre proporcje zachowuje też powołany niedawno do życia przez Związek Firm Public Relations Klub Dyrektorów i Dyrektorek PR – na 13 członków, 6 z nich to panie. 

 

Odwrócona dyskryminacja 

Jak wskazuje Olga Kozierowska z Fundacji Sukces Pisany Szminką w rozmowie z Agnieszką Litorowicz-Siegert dla Twojego Stylu, sytuacja, w której to kobieta, a nie jej kolega, zostaje awansowana, traktowana jest jako tzw. odwrócona dyskryminacja, bo to ona, zabrała jego pracę. „W Polsce walka o równość przypomina taniec ‘dwa na jeden’, dwa kroki do przodu, jeden w tył”, a działania pro równościowe często krytykowane są przez same zainteresowane, jak w przypadku inicjatywy „Wiedza nie ma płci” Fundacji Sukces Pisany Szminką. 

- Bywa, że z założenia niewinne zachowania ujawniają podwójne standardy w ocenie pracy specjalistów od komunikacji w zależności od płci. Przykładem są konkursy na najładniejsze rzeczniczki, gdzie zamiast kompetencji pań, bierze się pod uwagę ich urodę, potrafiącą, zdaniem organizatorów, „…odwrócić uwagę od nawet najbardziej skomplikowanych problemów i kryzysów” - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego. - Ten sam krzywdzący mechanizm oceniania przez pryzmat urody czy ubrania widać w komentarzach pod postami w mediach społecznościowych. Wiele komentarzy, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych, wprost nawiązuje do wyglądu kobiety. Dlaczego tej śmiałości w ocenie wyglądu mężczyzn jest mniej? Głęboko zakorzenione stereotypy dotyczące płci sprawiają, że profesjonalizm kobiet, bez skrępowania weryfikuje się publicznie także przez pryzmat wyglądu.

 

Mówi się, że „kobieta krzycząca przeciw kobietom ma moc dziesięć razy większą niż facet w tej samej roli. I odwrotnie – mężczyzna opowiadający się za nami (kobietami), ma większą siłę przebicia niż niejedna kobieta”. 

 

Gdzie te kobiety? 

- Od wielu lat szkolę z budowania profesjonalnego wizerunku kobiety, które albo są studentkami i absolwentkami ostatnich lat studiów związanych z biznesem, technologią, prawem albo zaczynają być aktywne w życiu publicznym. Te dziewczyny wręcz chłoną wiedzę, chętnie uczestniczą w warsztatach i dyskusjach, ale potem często zdarza się, że to nie one są czołowymi decydentkami w projektach, przy których pracują. Z czego to się bierze? Mam nadzieję, że panel ekspertek w czasie Kongresu Profesjonalistów Public Relations pozwoli podjąć refleksję na ten temat – mówi Żaneta Czyżniewska, członkini zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. 

Wobec tego, czy promujemy kobiety? Tak. Jednak promujemy także mężczyzn, specjalistów i ekspertów w swoich dziedzinach. Czy potrzebujemy o tym mówić? Zdecydowanie, choćby po to, by spojrzeć na dane zagadnienie z innej perspektywy. I chociaż w naszym mniemaniu PR nie ma i nie powinien mieć płci, to chętnie posłuchamy co na ten, i inne tematy, powiedzą zaproszone do debaty panie. Dowiemy się tego już niebawem, podczas Kongresu Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie, w tym roku skoncentrowanego wokół tematyki digital PR, hejtu oraz zarządzania kryzysem w sieci. 

 

Serdecznie zapraszamy!

drukuj