#rzeczniczkaodpowiada Urszula Podraza o sile mediów i roli rzecznika w kryzysie wizerunkowym

#rzeczniczkaodpowiada Urszula Podraza o sile mediów i roli rzecznika w kryzysie wizerunkowym

W kolejnej odsłonie projektu realizowanego przez Klub rzeczników prasowych PSPR: #rzecznikodpowiada wypowiedziała się Urszula Podraza, Partner zarządzający agencji Planet Partners, członkini PSPR i Klubu rzeczników prasowych. Zobacz na jakie pytanie odpowiedziała Urszula!

 

Czy dla rzecznika lepiej kiedy media są słabe czy silne?

Mogłoby się wydawać, że słabe media to idealna sytuacja dla rzecznika prasowego. Dziennikarze nie zadają trudnych pytań, nie krytykują, publikują wszystkie materiały, które otrzymują od rzecznika.

Ale czy tak rzeczywiście jest? Słabe media to niska wiarygodność, brak zaufania odbiorców do treści, które w tych mediach się pojawiają. To także mały wpływ poprzez te media na nasze grupy odbiorców. Dlatego stawiam tezę, że zdecydowanie bardziej korzystne nie tylko dla rzecznika – może dla niego trudniejsze – ale z pewnością dla organizacji, którą reprezentuje jest mieć za partnera media silne. Silne swoją niezależnością, warsztatem merytorycznym dziennikarzy, którzy w nim pracują, którzy potrafią weryfikować fakty, którzy potrafią sprawdzać informacje, którzy nie wierzą prostym zapewnieniom, którzy też potrafią dać głos tym, którzy się z nimi nie zgadzają. Warto pracować z silnymi mediami.

Rola rzecznika w kryzysie wizerunkowym - rzecznik ma grać "pierwsze skrzypce", czy dyrygować orkiestrą? Bliska jest mi teza mojego znakomitego poprzednika w tym cyklu Przemka Przybylskiego, iż rzecznik prasowy i PR-owiec to są dwa odrębne zawody. Widać to zwłaszcza w trakcie kryzysu. Dzień rzecznika niemal co do minuty wypełniony jest odpowiedziami na pytania dziennikarzy, nagraniami, briefingami. Kto powinien wtedy zadbać o zaplanowanie i przeprowadzenie komunikacji do innych grup docelowych: pracowników, partnerów biznesowych, liderów opinii? To jest właśnie zadanie dla PR-owca – managera ds. PR, pracującego wewnątrz organizacji bądź zewnętrznego eksperta. Rzecznik powinien grać pierwsze skrzypce, czyli nadawać ton komunikacji, wyznaczyć przekazy zgodne z wcześniejszą linią komunikacyjną, ale też odpowiadające charakterystyce danego kryzysu. Jednak bez wsparcia PR-owca będzie tylko solistą. To nie będzie utwór, który wybrzmi w pełni, który dotrze do odbiorców, do których powinien trafić. Tylko wspólne działanie rzecznika i PR-owca pozwoli na osiągnięcie tego celu.

---------------

Już tradycyjnie zachęcamy kolejne rzeczniczki i rzeczników do nagrania – dzielcie się wiedzą i doświadczeniami, mamy ambicję pokazania prawdziwego i profesjonalnego oblicza rzecznika prasowego.

Koordynatorem projektu jest Tomasz Kułakowski (rzecznicy@polskipr.pl)

Za montaż o oprawę graficzną odpowiada Maciej Pelczyński

drukuj