#rzecznikodpowiada Przemysław Przybylski o tym, co to znaczy być dobrym rzecznikiem?

#rzecznikodpowiada Przemysław Przybylski o tym, co to znaczy być dobrym rzecznikiem?

W ramach cyklu #rzecznikodpowiada Klubu rzeczników prasowych PSPR Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy Credit Agricole Bank Polska odpowiada na dwa pytania: co to znaczy być dobrym rzecznikiem i czy dobry rzecznik może być również dobrym PR-owcem? Zapraszamy do obejrzenia, tym bardziej, że to pytania ważne dla każdego rzecznika. 

 

Transkrypt wypowiedzi:

Co to znaczy być dobrym rzecznikiem prasowym?

Tak sobie myślę, że żeby być dobrym rzecznikiem, to najpierw trzeba być Kimś. Trzeba umieć być partnerem dla prezesa, zarządu, dyrektorów, specjalistów. Rzecznik nie jest omnibusem i jest mądry mądrością swoich współpracowników. Więc jeśli potrafi sobie ułożyć partnerskie relacje ze współpracownikami, to potrafi wyciągać od nich przydatne informacje. I potrafi z nimi dyskutować jak równy z równym, potrafi przekonywać do swoich racji. Zwłaszcza w sytuacji kryzysowej, kiedy prowadzenie komunikacji różni się od komunikowania w tzw. czasie spokoju. 

 

Czy rzecznik prasowy może być dobrym PR-owcem?

Kiedy już wiemy, co to znaczy być dobrym rzecznikiem, to przychodzi na myśl pytanie: czy dobry rzecznik może być również dobrym pr-owcem. I postawię tu kontrowersyjną tezę - o ile się nie przewrócę na śniegu - że jeśli jesteś dobrym rzecznikiem, to nie możesz być równocześnie dobrym pr-owcem. W moim przekonaniu to są dwa różne zawody, które oczywiście mają wspólne cele, ale różne metody działania. Jeśli jesteś dobrym rzecznikiem, to koncentrujesz się na współpracy z dziennikarzami. Przygotowujesz profesjonalne informacje prasowe, odpowiadasz na pytania, inspirujesz wywiady, przygotowujesz prezesa do tych wywiadów itd. Natomiast nie masz wtedy czasu na te wszystkie pozostałe aktywności komunikacyjne: komunikację wewnętrzną, organizowanie wydarzeń, przygotowywanie publikacji i co tam jeszcze może przyjść do głowy pod hasłem PR. Natomiast jeśli jesteś managerem ds. PR, to nie masz czasu na współpracę z dziennikarzami i ich pytania zaczynają cię irytować. Więc w moim przekonaniu te dwie funkcje powinny być rozdzielone. Wówczas i manager ds. PR i rzecznik prasowy mogą być lepsi w swojej pracy.

Jesteś rzeczniczką/rzecznikiem prasowym i chcesz dołączyć do tego projektu? Pisz do Damiana Ziąber, koordynatora Klubu Rzeczników prasowych w PSPR na adres d.ziaber@polskipr.pl

 

Montaż i oprawa graficzna wideo: Mieszko Sibilski

Koordynacja projektu: Damian Ziąber

drukuj