#rzecznikodpowiada - Jarek Rybus o wyzwaniach rzeczników prasowych w kontaktach z mediami i sytuacjach kryzysowych

#rzecznikodpowiada - Jarek Rybus o wyzwaniach rzeczników prasowych w kontaktach z mediami i sytuacjach kryzysowych

Czy rzecznik prasowy może odmówić dziennikarzowi? Czy w czasie sytuacji kryzysowej powinien dyrygować orkiestrą? Rzecznik prasowy Grupy MAC S.A., Jarek Rybus odpowiada w ramach projektu Klubu rzeczników prasowych PSPR.

 

1. Czy rzecznik może powiedzieć dziennikarzowi "nie!". Jak rzecznik może reagować na brak profesjonalizmu i działanie wbrew sztuce po stronie dziennikarza?

 

Czy rzecznik prasowy może powiedzieć dziennikarzowi NIE? No właśnie. Nie zawsze pytania, jakie kierują do nas dziennikarze są wygodne i po naszej myśli. Ale czy jako rzecznik prasowy, w którego pracę wpisana jest pomoc dziennikarzowi może nabrać wody w usta? Zdarza się, że ze strony dziennikarza widzimy brak profesjonalizmu, mylenie wątków i co tu dużo mówić… brak warsztatu. Na szczęście to rzadkość. Ale… czy w takiej sytuacji rzecznik może powiedzieć nie? 

Brak profesjonalizmu dziennikarza nie zwalnia rzecznika prasowego z jego podstawowego obowiązku - udzielania rzetelnych informacji o reprezentowanej przez niego marce, firmie, osobie. Jeśli zrażeni pracą dziennikarza nabierzemy wody w usta, to czy na pewno zadbamy o pozytywny wizerunek? Mówi się, że nieobecni nie mają racji. Brak naszej wypowiedzi w relacji dziennikarskiej wcale nam nie pomoże. 

Dlatego bądźmy rzecznikami również w trudnych sytuacjach, gdy po stronie dziennikarskiej brak partnerstwa. Wtedy zadbajmy o autoryzację, upewnijmy się, czy na pewno dziennikarz zrozumiał istotę tematu. Dodajmy, że każda sytuacja jest inna, zwłaszcza taka, w której materiał powstaje z góry założoną tezą.

Wszystkim rzecznikom życzę dobrych relacji z dziennikarzami, a dziennikarzom zawsze skorych do pomocy rzeczników.

2. Rola rzecznika w kryzysie wizerunkowym - rzecznik ma grać "pierwsze skrzypce", czy dyrygować orkiestrą?

Mówi się, że kryzysy lubią wybuchać w piątek. Ze swojej praktyki to potwierdzę :) Bez względu jednak na to, jaki to będzie dzień tygodnia, to rzecznik prasowy odgrywa wówczas jedną z kluczowych ról. To przecież on staje się wtedy twarzą kryzysu, prostuje informacje. W zależności od struktury firmy i organizacji, jego rola może być mniej lub bardziej kierownicza. Na ile rzecznik powinien brać udział w opracowywaniu strategii komunikacji kryzysowej? 

Dla mnie nie ma tu wątpliwości, że jako osoba która w sposób wiarygodny przekazuje informacje dziennikarzom powinna być bardzo dobrze poinformowana i brać odpowiedzialność za przekazywane informacje. W ich strategicznym opracowywaniu powinien jednak brać aktywny udział sztab antykryzysowy składający się z zarządu, kierownictwa firmy i specjalistów. 

Czy rzecznik prasowy powinien dyrygować? Nie do końca, bardzo często są to informacje strategiczne dla być albo nie być firmy, zarząd odpowiedzialny za kierowanie firmą powinien wskazać cele. Rzecznik prasowy z kolei w takiej sytuacji powinien wejść w rolę dziennikarza i wypunktować słabe punkty, być tym katalizatorem, który bazując na swojej wiedzy doświadczeniu zawczasu wprowadzi niezbędne korekty zanim komunikacja ruszy na dobre. A zatem dyrygent może nie, ale bardzo często odpowiedzialny solista przed mediową widownią.

 

Jesteś rzeczniczką/rzecznikiem prasowym i chcesz dołączyć do tego projektu? Pisz do Damiana Ziąber, koordynatora Klubu Rzeczników prasowych w PSPR na adres d.ziaber@polskipr.pl

 

Montaż i oprawa graficzna wideo: Mieszko Sibilski

Koordynacja projektu: Damian Ziąber

drukuj