#rzecznikodpowiada - Tomasz Popielawski o roli rzecznika w czasie kryzysu i utożsamianiu się z wartościami marki

#rzecznikodpowiada - Tomasz Popielawski o roli rzecznika w czasie kryzysu i utożsamianiu się z wartościami marki

Rzecznik prasowy Ceramiki Paradyż w ramach cyklu Klubu rzeczników prasowych PSPR opowiada o tym, czy poglądy rzecznika i wartości marki mogą tworzyć konflikt, czy powinny być wzmocnieniem przekazu? I jaka jest rola rzecznika w kryzysie wizerunkowym?

 

1. Poglądy rzecznika i wartości marki - konflikt? Wzmocnienie przekazu?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, powinniśmy zacząć od etymologii słowa Rzecznik (rzec + -nik).

Rzecznik bowiem to osoba, która występuje w obronie kogoś, występuje w czyimś imieniu lub popiera jakąś sprawę. Naturalnie rzecznik prasowy będzie dokładnie wykonywał te same czynności w kontaktach z mediami. W dzisiejszym świecie jednak rola rzecznika prasowego wydaje się być zgoła odmienna od tego, co podaje definicja. My, bardzo często jako rzecznicy prasowi prowadzimy komunikację w mediach społecznościowych, prowadzimy komunikację wewnętrzną lub ją wspieramy. Wspieramy projekty z obszaru CSR, komunikacji marketingowej, reprezentujemy zarząd czy właścicieli firm na wydarzeniach branżowych. 

Aby być zatem spójnym w tym co robimy, trudno jest sobie wyobrazić, aby nasze poglądy były zgoła odmienne od wartości, które wyznaje dana marka. Dla przykładu. Czy osoba, która nie je mięsa, wegetarianin, weganin, z powodzeniem mógłby pełnić funkcję rzecznika prasowego firmy produkującej mięso? No właśnie. Choć nie ma zatem oficjalnych norm czy zasad, jak mamy postępować w danych sytuacjach, logicznym wydaje się to, aby poglądy rzecznika były w miarę spójne z wartościami marki, firmy, instytucji czy organizacji, którą dany rzecznik reprezentuje.

2. Rola rzecznika w kryzysie wizerunkowym - rzecznik ma grać "pierwsze skrzypce", czy dyrygować orkiestrą?

Żyjemy w bardzo dynamicznym świecie. W świecie nowych technologii, nowych aplikacji, zmian klimatycznych, różnych napięć społecznych. Żyjemy w świecie ogromnego postępu w rozwoju ludzkości, w świecie informacji i dezinformacji, z którą mierzymy się na co dzień.  

Musimy pamiętać zatem, że kryzys, jak nigdy wcześniej dotąd, może pojawić się w naszej organizacji każdego dnia, o każdej godzinie i na różnej płaszczyźnie. A my musimy być na niego przygotowani.

Jaka jest rola rzecznika prasowego w kryzysie? Czy rzecznik powinien być dyrygentem, a może grać pierwsze skrzypce? Nie ma to jednoznacznej odpowiedzi, tak jak nigdy nie ma dwóch takich samych kryzysów. Pamiętajmy, że zarówno dyrygent, jak i koncertmistrz to osoby, które grają w jednej orkiestrze. Dokładnie tak samo powinno być w organizacjach.

Ja zatem, choć nie lubię tego słowa, widziałbym rzecznika prasowego w roli koordynatora całego procesu zarządzania sytuacją kryzysową. To my jako rzecznicy powinniśmy nadawać ton komunikacji. Powinniśmy czasem brać na siebie jej ciężar lub dedykować osoby, które będą twarzą kryzysu.

Jest wiele literatury, jest wiele opracowań dostępnych na rynku, które mówią o tym, jak zarządzać sytuacją kryzysową. Nie sposób teraz zmierzyć się z tym tematem. Pamiętajmy jedno. Rola rzecznika prasowego w sytuacjach kryzysowych jest nieoceniona. Prowadźmy zatem zawsze proaktywną komunikację. Nie chowajmy głowy w piasek. Powołajmy zespoły, zdiagnozujmy problem, stwórzmy razem z nim wspólną strategię. Jeśli tak postąpimy, jest duża szansa na to, że organizacja wyjdzie z kryzysu z podniesioną głową.

 

Jesteś rzeczniczką/rzecznikiem prasowym i chcesz dołączyć do tego projektu? Pisz do Damiana Ziąber, koordynatora Klubu Rzeczników prasowych w PSPR na adres d.ziaber@polskipr.pl

 

Montaż i oprawa graficzna wideo: Mieszko Sibilski

Koordynacja projektu: Damian Ziąber

drukuj