Koronawirus - jak komunikować w czasach zarazy? Okiem studenta.

Koronawirus - jak komunikować w czasach zarazy? Okiem studenta.

19 marca 2020 roku, w ramach cyklu Forum Rzeczników eksperci dyskutowali, jak komunikować w czasach zarazy i jak zarządzać komunikacją w warunkach długotrwałego kryzysu.

Prelegenci zgodnie stwierdzili, że najważniejsza jest weryfikacja informacji, a nie ślepa wiara w szerzące się fake newsy. Istotną rolę odgrywają teraz influencerzy, którzy swoimi działaniami zachęcają społeczeństwo do pozostania w domu, oraz pracodawcy, mający narzędzia do zarządzania emocjami i nastrojami swoich pracowników.

Kryzys, który wywołał koronawirus, z pewnością wymusi zmiany w sposobie komunikacji oraz doprowadzi do weryfikacji narzędzi. Już teraz mogliśmy zaobserwować cyfryzację bardzo dużej ilości usług. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdy zawód może sobie na to pozwolić. Ważna jest zatem ciągła komunikacja.

Żaneta Czyżniewska, senior press officer Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN podkreśliła, że przekazywane komunikaty powinny być zwięzłe, konkretne, zgodne z prawdą, dopasowane do publiczności oraz nadawane w odpowiednim czasie. Damian Ziąber, członek PSPR i długoletni rzecznik prasowy zaznaczał, że istotny jest obiektywny, pozbawiony emocji przekaz. „Nie czas teraz na marketing partyzancki” – tłumaczył ekspert. Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy Astaldi zwracał uwagę, że długotrwały spadek poczucia bezpieczeństwa sprawia, że odbiorcy są znacznie bardziej wrażliwi, a ich sposób postrzegania i rozumienia komunikatów się zmienia – mówił Witczyński. – Dlatego tak ważna jest zwiększona wrażliwość nie tylko w oficjalnej komunikacji, ale też ujednolicenie źródeł i podporządkowanie się oficjalnym komunikatom zarządzających kryzysem, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie są logiczne – tłumaczył.

Przemysław Przybylski, Rzecznik prasowy Banku Credit Agricole, podkreślał wagę właściwej komunikacji wewnętrznej - rzetelne informowanie pracowników powinno mieć pierwszeństwo przed komunikacją zewnętrzną. Ponadto zaznaczył, że obecna sytuacja jest całkowicie nowa, a skala kryzysu niespotykana i żadne scenariusze jej nie przewidują, zatem powinniśmy się skupić wyłącznie na bieżących działaniach.

Na rolę pracodawców w komunikowaniu w czasach długotrwałego kryzysu zwrócił uwagę też Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy LINK4. "W takich warunkach istotne jest poszukiwanie wiarygodnych źródeł i umiejętność weryfikowania informacji, czyli oddzielania tych rzetelnych od tzw. fake newsów. To wciąż niszowa kompetencja społeczna, dlatego ważną rolę w dostępie do wiedzy mogą pełnić pracodawcy, którzy mają narzędzia do zarządzania nastrojami i emocjami swoich pracowników."

Autorzy: Koło Naukowe Public Relations UW

drukuj