- Rzadko zdarzają się okazje, aby uznani praktycy public relations spotykali się w tak nieformalnych okolicznościach z osobami, które dopiero stoją u progu kariery w branży dzieląc się swoim doświadczeniem i udzielając niezbędnych porad na start – mówił Marcin Jańczuk, przewodniczący Zarządu Mazowieckiego Oddziału Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, inaugurując 5 marca 2012 r. cykl spotkań "PR bez krawatów".
Ponad 60 młodych ludzi przybyło tego wieczoru do klubokawiarni Znajomi Znajomych aby wziąć udział w spotkaniu rozpoczynającym współpracę między PSPR a działającym przy Uniwersytecie Warszawskim Kole Naukowym Public Relations Know-How. Wydarzenie, któremu patronuje Podyplomowe Studium PR przy Uniwersytecie Warszawskim, ma na celu rozpoczęcie dialogu pomiędzy studentami zainteresowanymi branżą PR a jego praktykami.
Spotkanie rozpoczęło się wystąpieniem Karola Schwanna, redaktora serwisu PRoto.pl. Oparte na najnowszym raporcie analizującym rynek pracy i wynagrodzenia PR-owców, przybliżyło zgromadzonym problematykę zatrudnienia i wynagrodzeń w branży public relations. - Jeśli przyjrzymy się zestawieniu danych dotyczących stażu pracy PR-owców oraz ich zarobków, zauważymy pewną prawidłowość. Większość początkujących PR-owców nie może liczyć na średnią krajową pensję, naprawdę solidne zarobki pojawiają się po 3-5 latach. Jaki płynie z tego wniosek dla osób chcących rozpocząć swoją przygodę z tą branżą? Nie należy zrażać się na początku, gdy wyobrażenia o wielkich pieniądzach w PR zderzą się z rzeczywistością. W tej branży można zarobić, ale nie od razu. Dlatego im wcześniej studenci rozpoczną przygodę z tym zawodem, tym lepiej, podsumował swoją prezentację Karol Schwann.
W trakcie kolejnej prelekcji, wieloletni wykładowca Podyplomowego Studium PR przy UW oraz założyciel agencji PRS, Andrzej Multanowski, szczegółowo opowiedział o kolejnych etapach rekrutacji w agencji public relations. Bazując na doświadczeniu wyszczególnił często popełniane błędy, które dyskwalifikują kandydatów oraz przybliżył uczestnikom własne wymagania względem młodych osób rozpoczynających pracę w zarządzanej przez siebie firmie.
W polemikę z poprzednim prelegentem wszedł Szymon Sikorski, prezes zarządu PSPR, wskazując jednocześnie własne oczekiwania wobec początkujących PR-owców. Oprócz ukazania branży z perspektywy różnych podmiotów (agencji, klienta, mediów), dał wiele wskazówek dotyczących rozpoczęcia kariery w public relations. - Jest miejsce na rynku dla młodych PR-owców – konstatował Sikorski. Odniósł się także do wizerunku branży: - Public Relations to wciąż bardzo młoda specjalizacja w Polsce. To widać, choćby po tym, jak różnie postrzegana jest ta dyscyplina. Politycy oraz wybrani publicyści postrzegają branżę PR jako nierzetelnych propagandzistów, którzy pięknymi słowami przykrywają szkaradne praktyki. Szczególnie dziwi niechęć przedstawicieli mediów, ponieważ w dzisiejszym otoczeniu informacyjnym rzetelne biuro prasowe może być nieocenioną pomocą w zawodzie dziennikarza. Pośród młodych PR ma natomiast świetne, choć też nieprawdziwe, oblicze. Deklarują oni, że marzą o tym, by być piarowcem, ponieważ ten to ma ciekawe życie - podróżuje, spotyka setki ludzi, opływa w luksusy. Polska praktyka public relations dziś jeszcze (wszystkim) nie gwarantuje luksusów, ponieważ realny i dojrzały rynek PR wciąż przed nami.
- Inicjatywa PSPR i Koła Naukowego Know-How wydaje się być odpowiedzią na zapotrzebowanie młodych ludzi na specjalistyczną wiedzę pochodzącą od praktyków. To pierwszy tego typu cykl spotkań, który będzie dobrą platformą współpracy między środowiskiem akademickim a branżą – mówi Robert Tarnowski, prezes Koła Naukowego Know - How.
Aneta Chmielińska
Organizatorzy składają podziękowania dla klubokawiarni Znajomi Znajomych za pomoc w przygotowaniu spotkania.
wstecz
Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) jest pierwszą i najstarszą samorządową organizacją zawodową tej branży w Polsce istniejącą od 1994 roku. Zrzesza ona pracowników działów PR w firmach, samorządach i administracji publicznej, wykładowców wyższych uczelni oraz pracowników agencji PR. PSPR prowadzi szeroką i różnorodną działalność popularyzatorską i edukacyjną dotyczącą PR poprzez inicjowanie i współorganizację konferencji i seminariów, prowadzenie szkoleń specjalistycznych, wspieranie przedsięwzięć sprzyjających wymianie informacji i doświadczeń z zakresu PR oraz wyznaczanie standardów zawodowych.