Osiemnastka Polskiego Stowarzyszenia Public Relations

Najstarsza organizacja branży PR obchodzi dziś osiemnaste urodziny. Na 19 stycznia 1994 roku datowany jest pierwszy statut Stowarzyszenia. Pierwszym prezesem PSPR była Alma Kadragic, która jednocześnie zapoczątkowała samoregulację branży PR w Polsce.

Od osiemnastu lat Polskie Stowarzyszenie Public Relations stawia czoła wyzwaniom rzucanym branży. Patronuje wydarzeniom branżowym, archiwizuje historię polskiego PR, zabiera głos w dyskusjach na trudne dla branży tematy.

Największymi dokonaniami PSPR jest stworzenie Kodeksu Etyki PSPR, a następnie pilnowanie jej przestrzegania nie tylko przez swoich członków, lecz także przez wszystkie osoby z branży dzięki powołaniu z innymi organizacjami branżowymi Rady Etyki Public Relations, która dyscyplinuje i piętnuje nadużycia etyczne.

Jak założyciele PSPR wspominają czas, w którym postanowili powołać do życia PSPR?

Alma Kadragic: 
„Nie czuję się Matką Chrzestną polskiego PR, jak Pani sugeruje. Bez Polaków chcących kreować PR nic by z tego nie było. Ja byłam takim trochę „katalyst”. PR w Polsce. Od początku chciałam założyć organizację branżową na wzór amerykańskich. Największym problemem był brak czasu. Zarówno ja jak i Piotr Czarnowski mieliśmy bardzo dużo zleceń. Jednego dnia zadzwoniłam do niego i powiedziałam, że musimy zacząć teraz, bo nigdy czasu nie będzie.”


Piotr Czarnowski:
„To nie ja, to Alma Kadragic miała ideę i była głównym motorem. Trzeba pamiętać, że wtedy PR oficjalnie nie istniał, a w polskim systemie co nie jest oficjalnie dozwolone to jest z definicji zabronione. Ale ponieważ Alma zawsze miała silny charakter i konsekwencję to udało się jej pokonać wszelkie przeciwności polskiego systemu prawnego i biurokracji, dopięła swego - i tak powstało PSPR. Mój wkład był niewielki i polegał głównie na asystowaniu Almie.”

Zarząd PSPR dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że stowarzyszenie od lat funkcjonuje i rozwija się. Specjalne podziękowania skierowane są do prezesów: Almy Kadragic, Marka Kosewskiego, Geralda Abramczyka, Rafała Czechowskiego, Sebastiana Łuczaka i Dariusza Tworzydły.

Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) jest samorządową organizacją zawodową istniejącą od 1994 roku. Zrzesza pracowników działów PR w organizacjach gospodarczych, samorządowych i administracji, wykładowców wyższych uczelni oraz pracowników lub właścicieli agencji PR. PSPR dba, by właściwie definiować pojęcie public relations i stara się wykazywać różnice pomiędzy public relations, marketingiem i reklamą. Prowadzi działalność popularyzatorską i edukacyjną dotyczącą PR w ramach konferencji i seminariów podnoszących kwalifikacje specjalistów ds. public relations.

drukuj