PR małych firm
PR

PR małych firm

Marketing i public relations? To nie dla mnie. Mam stałych klientów, działam lokalnie i tego typu fanaberie nie są mi do niczego potrzebne”. Takie podejście często reprezentują właściciele małych firm.

Ich niechęć do działań marketingowych i public relations wynika głównie z przekonania, że w ich przypadku to się nie sprawdza, że nie jest do niczego potrzebne. Realia pokazują jednak, że to właśnie w tych sektorach panuje największa konkurencja i bez właściwie ukierunkowanej promocji nie ma co liczyć na wyróżnienie swojej oferty. Oto kilka praktycznych wskazówek działań piarowych, które można wprowadzić w firmie własnymi siłami i niewielkim kosztem.

Od czego zacząć?


Po pierwsze strona internetowa, która wcale nie musi być skomplikowana a tym samym droga. Na początek wystarczy tak zwana wizytówka. Coraz częściej zdarza się, że firmy hostingowe, przy okazji sprzedaży domeny, w pakiecie dorzucają kreator własnej witryny z kilkudziesięcioma szablonami. W ten sposób samodzielnie możemy stworzyć własną prostą stronę internetową.

Warto od razu pomyśleć również o logo charakteryzującym firmę, które przyda nam się nie tylko do wykonania wizytówek, firmowej papeterii i tabliczki na elewacji budynku, ale także przy wpisach do katalogów biznesowych. Logo będzie identyfikowało naszą firmę i wyróżniało na tle konkurencji. Sprawi również, że klienci szybciej będą kojarzyć naszą firmę.

Abstrahując od zasady „jak cię nie ma w internecie, to w ogóle nie istniejesz”, strona internetowa to platforma do zaprezentowania się potencjalnemu klientowi, ale także narzędzie do szybkiego i profesjonalnego kontaktu z nim. Firmy posiadające swoje miejsce w sieci budzą zdecydowanie większe zaufanie. Ponadto dzięki możliwości przeglądania statystyk, strona internetowa to dla właściciela firmy doskonałe źródło wiedzy na temat liczby odwiedzin, użytkowników, informacji najczęściej czytanych na stronie oraz wielu innych danych będących wskazówkami kształtowania oferty.

E-marketing to żadna czarna magia

Internet niesie ze sobą ogromny potencjał, który z powodzeniem można wykorzystać do promocji naszej firmy. Wymagać to będzie od nas jedynie czasu i zaangażowania. Na początku warto wyszukać fora internetowe i grupy dyskusyjne poświęcone miejscowości, w której działa firma lub tematyce odnoszącej się do naszej oferty. Internauci często szukają porad w sieci, co jest doskonałą okazją do zareklamowania swoich usług. Możemy również samodzielnie zakładać grupy i wątki na forach internetowych gromadząc wokół siebie osoby zainteresowane tematyką, w której się specjalizujemy.

Ponadto warto skorzystać z coraz bardziej modnych serwisów społecznościowych: YouTube, Facebook, Nasza-klasa i wielu innych. Dają one duże możliwości w pozyskiwaniu nowych klientów. Wystarczy założyć konto i zamieszczać w nim zdjęcia, filmiki i aktualności dotyczące firmy. Poza tym, jeśli nie stać nas na wykupienie domeny i wykonanie strony internetowej, to założenie profilu w serwisie Facebook lub YouTube może być przez jakiś czas dobrym rozwiązaniem alternatywnym. Popularność, jaką media społecznościowe zdobyły w Polsce sprawiła, że powstaje coraz więcej ich odmian, często o wąskiej tematyce (np. dla miłośników rowerów Pedaluj.pl) i zasięgu (np. Blizutko.pl). To również możliwość bezpośredniego dotarcia do konkretnej grupy klientów.

Warto zwrócić uwagę na serwis Twitter i jego polskie odpowiedniki - Blip i Flaker. Są to mikroblogi, w których krótko można zakomunikować wszystkim, ale przede wszystkim osobom zainteresowanym tematem, co tylko chcemy np. „Otwarcie nowego sklepu w Katowicach”, „Robimy wyprzedaż”, „Nowości w menu - przyjdź i sprawdź”.

Internet to także ogromne źródło wiedzy. Oprócz możliwości monitorowania konkurencji, warto analizować, co na nasz temat piszą inni. Wystarczy przy tym poświęcić trochę swojego czasu, jeśli nie chcemy ponosić przy tym dodatkowych kosztów, zlecając tego typu działania na zewnątrz.

Public relations - komunikuj się z otoczeniem


Źródłem budowania pozytywnego wizerunku firmy jest odpowiednie komunikowanie się z szeroko pojętym otoczeniem. Klienci nie są bowiem jedyną grupą odbiorców, których dotyczą działania naszej firmy. Przykładowo dla lokalnej restauracji otoczeniem są również: dostawcy, kontrahenci, media, społeczność lokalna, władze samorządowe, pracownicy, rodziny pracowników, konkurencja. Z każdą z grup firma powinna się komunikować odpowiedni sposób.

Z najprostszych narzędzi public relations, które mała firma może wykorzystać do budowania swojego wizerunku, to oprócz wspomnianych już serwisów społecznościowych, może być to zaangażowanie się w życie społeczności lokalnej poprzez:

  • sponsorowanie i wspieranie lokalnych inicjatyw np. drużyny piłki nożnej, przedszkola, domu dziecka itp.
  • uczestniczenie w przedsięwzięciach istotnych ze społecznego punktu widzenia - spotkania z dziećmi, szkolenia dla bezrobotnych, kwestowanie na cele społeczne itp.
  • udostępnianie własnych zasobów firmowych nieodpłatnie lub za niewielką opłatą - sala konferencyjna, urządzenia sportowe itp.
  • motywowanie pracowników firmy do prac społecznych na rzecz wspólnoty lokalnej.


Warto również podjąć współpracę z regionalnym centrum (izbą) biznesu, którego jednym z wielu zadań jest między innymi kojarzenie ofert, promowanie członków oraz budowanie ich wizerunku jako firm godnych zaufania.

Dobrym sposobem na zaistnienie w świadomości odbiorców, a więc i potencjalnych klientów, są wzmianki na nasz temat w mediach lokalnych. Wysyłanie interesujących dla dziennikarzy lokalnych mediów informacji prasowych dotyczących działalności firmy często skutkuje bezpłatnymi artykułami na nasz temat. Jednak w przypadku tego typu działań promocyjno - informacyjnych pamiętać trzeba, że informacje powinny dotyczyć tematów istotnych, gdyż tylko wtedy zainteresują dziennikarza i okażą się dla niego pożytecznym materiałem.

Dlaczego marketing i public relations są tak ważne w działalności małej firmy? Odpowiedź jest prosta. Możemy być najlepsi na rynku w tym co robimy, możemy mieć unikatową ofertę, dostarczać najlepszej jakości produkty, ale i tak nie zdobędziemy klientów z jednego prostego powodu - nikt z otoczenia nie będzie o nas wiedział, nie będzie nas znał. Dlatego też marketing i PR powinny być od początku działalności firmy wpisane w jej strategię i konsekwentnie prowadzone. Zaniedbanie tego obszaru lub traktowanie go drugorzędnie skutkuje utratą zarówno klientów, jak i wizerunku. A wiadomo przecież, że aby odzyskać to, co się utraciło, trzeba się dwa razy bardziej napracować.

Autor: Dorota Sobel - Adamska, Polskie Stowarzyszenie Public Relations, Oddział Śląsk

Źródło: Bankier.pl

drukuj