„Detektor ściemy” – czyli komunikacja ważniejsza niż kiedykolwiek

„Detektor ściemy” – czyli komunikacja ważniejsza niż kiedykolwiek

Za nami 21. edycja Kongresu Public Relations i Komunikacji organizowana przez Puls Biznesu. Wydarzenie odbyło się w Warszawie w dniach 28- 29 października 2025 roku.  Polskie Stowarzyszenie Public Relations zostało partnerem wydarzenia.  

Panel otwarcia poprowadził Damian Ziąber, rzecznik UFG i członek PSPR. Gośćmi dyskusji „Jak powinna wyglądać komunikacja marek w czasach kryzysów globalnych?” byli Szymon Dziewięcki z SEC Newgate CEE, Anita Ryng, Public Affairs Manager, IKEA Retail Sp. z o.o. a także członkowie PSPR: Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy i dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej i Eventów, UNIQA Polska; wiceprezes, Polskie Stowarzyszenie Public Relations oraz Izabela Tworzydło, dyrektorka Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, rzeczniczka prasowa, Bank BNP Paribas

Istotnym przesłaniem całości było zdanie o komunikacji, która powinna być mądrzejsza niż kiedykolwiek, bo jak zauważył prowadzący panel obiorcy mają radar na fałsz, „detektor ściemy”. Czujny monitoring poprzedzony dobrym przygotowaniem, ale z zachowaniem zdrowego dystansu i uważnym wsłuchiwaniem się w głosy odbiorców. Tak wygląda recepta na zarządzanie kryzysem w świecie, w którym coraz więcej fałszu łapią detektory ściemy, mocno podkręcane przez konsumentów” –  podsumował swój panel Damian Ziąber, rzecznik UFG i członek PSPR.

Słowami: W ostatnich latach, komunikacja i jej rola zmieniają się i ewoluują znacznie szybciej niż inne obszary biznesu. Zawód, który kiedyś kojarzył się z PR, dziś coraz częściej oznacza zarządzanie zaufaniem, wiarygodnością, a także emocjami. A ja wynika z badania przeprowadzonego ostatnio przez Polskie Stowarzyszenie Public Relations ponad 60% z nas odczuwa przepracowanie i stres. Chciałabym, żeby ta rozmowa była właśnie o tym – o odpowiedzialności, o odwadze i o tym jak dziś wygląda praca dyrektora komunikacji - rozpoczęła dyskusję w panelu o nazwie „Doradca, psycholog, polityk czy generał? Na czym polega praca dyrektora PR w dużej organizacji i jak być w niej najlepszym”, Karolina Łuczak  dyrektorka komunikacji, rzeczniczka Provident Polska a także prezeska PSPR.  

W dyskusji wzięli udział także:  Katarzyna Siwek, Head of PR, Superauto.pl, Powerdot, Maciej Dolega, szef działu PR i rzecznik prasowy, MediaMarkt Polska, Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji, Jeronimo Martins Polska S.A. a także Sebastian Grochala, Manager ds. Komunikacji i Marketingu, Rzecznik Prasowy, LS Airport Services; członek PSPR.  

Podczas Kongresu przedstawiony został raport: Kryzysometr. Komunikacja w czasach dezinformacji, który przedstawiła Beata Łaszyn, prezeska Alert Media Communications, członkini PSPR, która podkreśliła, że: - Czas dezinformacji ściśle wiąże się z permanentnym kryzysem informacyjnym, pewnego rodzaju napięciem komunikacyjnym jakie wisi w przestrzeni medialnej i które większość z nas odczuwa. 

W dyskusji pt.: „Krajobraz polskich mediów. ad. 2025. Jak budować relacje z mediami w czasach płatnych publikacji, spadającego czytelnictwa, i rosnącej roli AI” wziął udział Paweł Prus, prezes Instytutu Zamenhoffa, członek Rady Konsultacyjnej ds. Odporności na Dezinformację Międzynarodową przy MSZ a także członek PSPR.

Inny z przedstawicieli PSPR, partner zarządzający w Alert Media Communications Krzysztof Tomczyński poprowadził dyskusję w temacie: „PR „Made in Poland”, czyli case studies i doświadczenia Polaków zarządzających komunikacją na wielu rynkach”. Była to ciekawa rozmowa o komunikacji w wielokulturowym środowisku, ale też rosnącej pozycji polskich firm na świecie i roli Polaków w międzynarodowych strukturach.

Kongres zamknęło wystąpienie Macieja Krzysztoszka o tym, jak powinniśmy opowiadać historię, gdy nie mamy wielkich newsów. - Kiedy zmieniają się sposoby życia, zmienia się rytm całego świata: rytm pracy, relacji, nauki, ale też komunikacji. Dziś ludzie oczekują autentyczności, emocji i rozmowy. Komunikacja staje się bardziej relacyjna, empatyczna, a często – po prostu cichsza. Odbiorcy oczekują uważnego towarzyszenia w ich codziennych mikromomentach. Tak rozumiany współczesny PR to sztuka przywracania sensu w świecie nadmiaru informacji. Bo nasze zadanie nie polega już tylko na tym, żeby mówić – ale żeby pomagać ludziom rozumieć i w ten sposób budować zaufanie – kończy Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy i dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej i Eventów, UNIQA Polska; wiceprezes, Polskie Stowarzyszenie Public Relations. 

Kongres Public Relations i Komunikacji organizowany przez Puls Biznesu to jedno z kluczowych spotkań branżowych, gromadzące specjalistów odpowiedzialnych za komunikację w firmach, instytucjach oraz agencjach. 

 

drukuj