Deklaracja wenecka – 7 postulatów dot. korzystania z SI

Deklaracja wenecka – 7 postulatów dot. korzystania z SI

Jakiś czas temu informowaliśmy Was o nowopowstałej tzw. Deklaracji Weneckiej (ang. Venice pledge), zredagowanej podczas majowego European Summit: Technology, Trends & Communication Transformation, zorganizowanego przez FERPI – Federazione Relazioni Pubbliche Italiana, włoski odpowiednik Polskiego Stowarzyszenia Public Relations we współpracy z Global Alliance for Public Relations and Communication Management, którego PSPR jest członkiem. 

Odpowiedzialna komunikacja w dobie SI

Deklaracja Wenecka to zbiór zasad definiujących bezpieczne korzystanie z rozwiązań oferowanych przez sztuczną inteligencję (SI), do stosowania których obowiązują się organizacje zrzeszone w Global Alliance. U ich podstaw leży etyczne i odpowiedzialne podejście do komunikacji, a sam zbiór nie jest zamknięty – będzie stopniowo rozwijany i powinien być traktowany jako dodatkowy element, część większego ekosystemu polityk, regulacji i kodeksów definiw którym zdefiniujących zasady i etykę naszego zawodu.  

Odpowiedzialna Sztuczna Inteligencja

Podpobnie jak odpowiedzialna komunikacja, tak i odpowiedzialne korzystanie ze sztucznej inteligencji doczekało się swojej definicji. Global Alliance definiuje odpowiedzialną Sztuczną Inteligencję (ang. Responsible AI) jako etyczny, transparentny i skoncentrowany na człowieku proces (rozwój) stosowania sztucznej inteligencji, która strategicznie wdrażana jako narzędzie wspierające człowieka, nie ma na celu zastąpienia jego osądu, kreatywności i sposobu komunikacji. Takie podejście podkreśla naszą (użytkownika) odpowiedzialność, jednocześnie minimalizując możliwość wystąpienia błędów i dezinformacji. Odpowiedzialna Sztuczna Inteligencja koncentruje się na zapobieganiu lub minimalizowaniu ryzyk związanych z wykorzystywaniem SI. 

Tyle teorii, a jak Deklarcja Wenecka wygląda w praktyce? 

Deklaracja składa się z siedmiu postulatów. Ich oryginalą, angielską wersję znajdziecie tutaj

  1. Etyka na pierwszym miejscu (Ethics first) – w rozumieniu którego stosowanie SI w komunikacji musi opierać się na etycznych standardach naszej profesji. 
  2. Ludzkie zarządzanie (Human-led governance) – stosowanie rozwiązań SI powinno być zarządzane i weryfikowane przez człowieka, a także zgodne z interesem publicznym. 
  3. Osobista i organizacyjna odpowiedzialność (Personal and organizational responsibility) – zakładający odpowiedzialność podmiotów stosujących rozwiązania SI (czy to wygenerowane przez nią czy we współpracy z nią), w ramach której należy korzystać ze sprawdzonych źródeł informacji, fact-checkingu i krytycznego myślenia. 
  4. Świadomość (korzystania), otwartość i transparentość (Awarness, Opennes and Transparency) – rozumiane jako otwartość w informowaniu opinii publicznej o tym w jaki sposób i w jakim zakresie korzystamy z rozwiązań Sztucznej Inteligencji. 
  5. Edukacja i rozwój zawodowy (Education and Professional Development) – nakładający na naszą branżę obowiązek ciągłego pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności w zakresie korzystania z rozwiązań SI. 
  6. Wspólny głos na arenie międzynarodowej (Active Global Voice) – Global Alliance wraz ze stowarzyszonymi organizacjami aktywnie działa w przestrzeni międzynarodowej współpracując z różnymi instytucjami na rzecz kształtowania ram odpowiedzialnego korzystania z rozwiązań SI. 
  7. SI zorientowana na człowieka dla wspólnego dobra (Human-centered AI for the Common Good) – rozumiany jako działanie profesjonalistów z naszej branży w kształtowaniu narzędzi wspierających społeczny dobrobyt, równość i dostępność – dla wspólnego dobra. 

Polskie Stowarzyszenie Public Relations także podpisało Deklarację Wenecką.

drukuj