SI narzędziem w rękach PR-owców – relacja z European Summit w Wenecji

SI narzędziem w rękach PR-owców – relacja z European Summit w Wenecji

A co gdyby Twój kolejny post mógł zmienić świat?” – zapytała z mównicy Silvia Arto, wiceprezeska Global Alliance of Public Relations and Communication Management i prezeska Europejskiej Regionalnej Rady (ERC), po czym dodała: „Eksperci ds. komunikacji mają moc przekształcania świata, ale muszą z niej korzystać mądrze i odpowiedzialnie”. Jej wystąpienie otwierało piątkowy European Summit: Technology, Trends & Communication Transformation, zorganizowany w Wenecji przez FERPI – Federazione Relazioni Pubbliche Italiana, włoski odpowiednik Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

Komunikacja wspierana przez AI

Europejski summit, jak co roku, poświęcony był zagadnieniom trendów technologicznych w Public Relations i komunikacji, a po dwóch udanych spotkaniach w Lizbonie i Madrycie (podlinkować poprzednie relacje), przyszedł czas na Wenecję. Na wszystkich spotkaniach Polskę reprezentowała Roksana Obuchowska, wiceprezeska Rady Nadzorczej PSPR, członkini Europejskiej Regionalnej Rady (ERC) Global Alliance z ramienia naszego stowarzyszenia. 

Agenda konferencji podzielona była na trzy części składające się z wystąpień włoskich ekspertów, prezentacji europejskich case studies i prac warsztatowych nad nowopowstałym dokumentem – tzw. Deklaracją Wenecką (Venice pledge), będącą zobowiązaniem organizacji zrzeszonych w Global Alliance w zakresie stosowania sztucznej inteligencji w komunikacji. 

Wiedza płynąca z doświadczania 

Vincenzo Manfredi, dyrektor naukowy FERPILab, think thanku włoskiego stowarzyszenia, podzielił się z zebranymi swoimi przemyśleniami na temat roli jaką badania naukowe niosą dla PR-u, zwracając uwagę na to, że wiedza płynie ze smakowania i doświadczania (wł. sapere), a poprzez badania naukowe i płynące z nich rekomendacje, jesteśmy w stanie zamienić wiedzę w działanie mające realny wpływ na otoczenie. Z kolei Alberto Bitonti, profesor Uniwersytetu w Lugano (L'Università della Svizzera italiana (USI)), przyjrzał się bliżej innowacjom cyfrowym w dziedzinie Public Affairs, wskazując na korzyści płynące z wykorzystywania technologii na każdym etapie projektowania idealnej kampanii. 

Jak to robią w Europie

Mandy Pearse, właścicielka Seashell Communications i była prezeska Chartered Institute of Public Relations (CIPR), przedstawiła jakie działania podjęło jej stowarzyszenie w zakresie regulacji i edukacji w temacie wykorzystania sztucznej inteligencji (SI). Od pierwszej konferencji w 2018, CIPR wydało szereg raportów o narzędziach, etycznych aspektach stosowania SI i jej wpływie na naszą branżę. Stowarzyszenie przygotowało również szereg materiałów edukacyjnych, polityk i dobrych praktyk. 

A jakie są trendy w SI w 2025? Brytyjczycy wymieniają cztery: rozwój językowych modeli rozumowania (reasoning language models – RLMs), Deep Search, tworzenie własnych agentów SI oraz multimodalność

Korzyści biznesowe płynące ze zmiany perspektywy

Reprezentanci Stowarzyszenia Komunikacji Strategicznej i Public Affairs w Czechach (ASCOPA), Pavel Vlcek, niezależny konsultant ds. Public Affairs i zarządzania reputacją oraz prezes ASCOPA, oraz Jitka Nemeckova, CEE Corporate Affairs Manager w Helionie, członkini zarządu ASCOPA, zaperezentowali ciekawe dane dotyczące wpływu społecznej odpowiedzialności biznesu na decyzje zakupowe, porównując cztery kraje: Czechy, Węgry, Słowację i Austrię (dla większości respondentów jest to czynnik istotny). W swojej prezentacji zwrócili oni uwagę na to, że firmy, które są dostarczyć prawdziwą wartość dla biznesu z działań w zakresie zrównoważonego rozwoju, muszą zmienić swoją perspektywę – z punktu widzenia firmy, na ten kliencki.

Deklaracja Wenecka – wspólne zobowiązanie organizacji członkowskich Global Alliance

Uczestnicy konferencji pochylili się również nad rekomendacjami Global Alliance w zakresie stosowania SI w komunikacji, modyfikując i wprowadzając poprawki do Deklaracji Weneckiej, będącej zbiorem zasad i wskazówek w zakresie etycznego i odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji. Wynikami prac w podgrupach na forum podzielili się Bonnie Caver (USA) and Adrian Cropley (Australia), zachęcając do podpisania deklaracji przez uczestników konferencji, doprecyzowując jednocześnie, że jest ona żyjącym dokumentem, nad którym prace wciąż będą trwały.

European Summit: Technology, Trends & Communication Transformation to coroczna konferencja organizowania przez narodowe stowarzyszenia, których reprezentanci zasiadają w Europejskiej Regionalnej Radzie (ERC). Obok Polski w Radzie można znaleźć reprezentatów Francji, Wielkiej Brytani, Włoch, Portugali, Finlandii, Czech oraz Irlandii. Poprzednie dwie edycje konferencji odbyły się w Lizbonie i Madrycie. 

Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) jest pierwszą i najstarszą samorządową organizacją zawodową tej branży w Polsce istniejącą od 1994 roku. Zrzesza ona pracowników działów PR w firmach, samorządach i administracji publicznej, wykładowców wyższych uczelni oraz pracowników agencji PR. PSPR prowadzi szeroką i różnorodną działalność popularyzatorską i edukacyjną dotyczącą PR poprzez inicjowanie i współorganizację konferencji i seminariów, prowadzenie szkoleń specjalistycznych, wspieranie przedsięwzięć sprzyjających wymianie informacji i doświadczeń z zakresu PR oraz wyznaczanie standardów zawodowych.

drukuj