Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) inicjuje akcję „Stop oczernianiu PR-u” mającą na celu ochronę wizerunku branży public relations oraz osób zawodowo zajmujących się tą dziedziną.
Inicjatywa ta jest podyktowana pojawiającymi się w mediach wypowiedziami, głównie polityków, które oczerniają i deprecjonują PR, jako profesję. Wypowiedzi takie nie są w żaden sposób oparte na rzetelnej wiedzy i nie odzwierciedlają rzeczywistych zasad i codziennej praktyki zawodowej PR. Często mylą one prawdziwy PR z działaniami z zakresu marketingu politycznego, co dodatkowo wprowadza w błąd opinię publiczną i może stwarzać wrażenie, że public relations to zwykła propaganda lub wręcz dezinformacja, a co za tym idzie - że posługuje się metodami nieetycznymi.
Nie zgadzamy się na instrumentalne traktowanie naszej profesji oraz jej deprecjonowanie. Nie możemy tolerować sytuacji, w których politycy, nie mający elementarnej wiedzy z dziedziny PR, dla swoich doraźnych celów oczerniają tysiące wysoko wykwalifikowanych i rzetelnych profesjonalistów na co dzień zajmujących się zawodowo PR-em. Dlatego postanowiliśmy podjąć zdecydowane kroki i „wypowiedzieć wojnę” tego typu praktykom – powiedział Szymon Sikorski, prezes PSPR.
W ramach prowadzonych działań PSPR monitoruje przestrzeń medialną i w przypadku nieuzasadnionych wypowiedzi dyskredytujących public relations będzie zwracało się bezpośrednio do ich autorów, ze szczególnym uwzględnieniem polityków, w formie listu otwartego z apelem o zaniechanie tego typu praktyk. Dodatkowo, będzie przekazywało tym osobom wyczerpującą informację na temat czym jest, a czym nie jest PR, a także zaoferuje szkolenia w celu podniesienia świadomości i podstawowej wiedzy z zakresu PR. Na stronie internetowej PSPR zostanie udostępniony specjalny formularz, który pozwoli członkom Stowarzyszenia, wszystkim profesjonalistom oraz sympatykom PR-u zgłaszać wszelkie zaobserwowane nadużycia. PSPR będzie na bieżąco informowało opinię publiczną o wszelkich tego typu wypowiedziach oraz podjętych w związku z nimi działaniach. W szczególnie drastycznych lub uporczywych przypadkach PSPR będzie zwracało się do Rady Etyki PR z prośbą o podjęcie właściwych kroków.
W oparciu o zgromadzone informacje Stowarzyszenie będzie publikowało ranking osób najczęściej naruszających dobre imię PR.
Więcej informacji: koordynator projektu Andrzej Pomarański, wiceprezes PSPR Oddział Mazowiecki; e-mail: a.pomaranski@polskipr.pl
Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) jest pierwszą i najstarszą samorządową organizacją zawodową tej branży w Polsce istniejącą od 1994 roku. Zrzesza ona pracowników działów PR w firmach, samorządach i administracji publicznej, wykładowców wyższych uczelni oraz pracowników agencji PR. PSPR prowadzi szeroką i różnorodną działalność popularyzatorską i edukacyjną dotyczącą PR poprzez inicjowanie i współorganizację konferencji i seminariów, prowadzenie szkoleń specjalistycznych, wspieranie przedsięwzięć sprzyjających wymianie informacji i doświadczeń z zakresu PR oraz wyznaczanie standardów zawodowych.