Blisko 150 osób uczestniczyło w konferencji PR SILESIA DAY – PRawdziwie o PR, która odbyła się 22 maja w auli Rektoratu Uniwersytetu Śląskiego. Wydarzenie zorganizowane przez śląski oddział Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Międzywydziałowe Stowarzyszenie Dziennikarzy „Mosty” z okazji jubileuszów obu organizacji – zakończyło się dużym sukcesem i powołaniem do życia Projektu Silesia Public Relations – mającego na celu propagowanie wiedzę z zakresu PR i komunikacji.
Wydarzenie rozpoczęło się od przypomnienia przez dra Bernarda Grzonkę z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego – historii i celów, obchodzącego swoje 20-lecie Stowarzyszenia „Mosty”. Następnie dra Krystian Dudek, właściciel Instytutu Publico, obecny przewodniczący zarządu śląskiego oddziału PSPR opowiedział o flagowym projekcie „PRawdziwyPR” obchodzącego swoje 25-lecie Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.
Głos zabrali też Justyna Kalinowska, obecna przewodnicząca „Mostów”, prowadząca konferencję PR Silesia DAY oraz założyciele tego Stowarzyszenia – Marcel Kwaśniak i Marcin Kopczyński.
Po nieco sentymentalnym i budzącym wiele uśmiechów wstępie, bogatym w anegdoty, ale też prezentującym dokonania „Mostów” - rozpoczęła się część merytoryczna, w ramach której głos zabrali prelegenci – członkowie zarządu PSPR o. Śląsk oraz przedstawiciele świata mediów.
„Skuteczna komunikacja w czasie prosperity i kryzysu - jak to się robi” to pierwsze wystąpienie, które poprowadzone zostało przez współorganizatora konferencji, dr. Krystiana Dudka, który wskazywał, jak budować skuteczną strategię PR z uwzględnieniem obrony przed sytuacjami kryzysowymi i realizacją działań naprawczych. Prezentację uatrakcyjniło bogate studium przypadków. O „Dzisiejszym dziennikarstwie i jego relacjach z PR” opowiedział wieloletni dziennikarz Telewizji Polskiej i Nowa TV, obecnie redaktor naczelny portalu Silesia24 Marek Czyż, który podkreślił zmieniająca się rzeczywistość medialną i coraz większą obecność i rolę influencerów.
Ewa Stępniewicz i Barbara Kaźmierczak z Vis-Media opowiedziały o „PR i sile tłumu – crowdfundingowym wyzwaniu i szansach” na przykładzie projektu promocyjnego książki „Kto mieszka za meblami?” autorstwa kilkuletniej Poli Stępniewicz. Marek Gajda odnosząc się do swojej pracy na stanowisku rzecznika prasowego Urzędu Gminy w Radlinie w powiecie wodzisławskim przybliżył z kolei tematykę PR samorządowego – w ramach prelekcji "Wielki temat dla małych gmin? Public relations w instytucjach samorządowych". Beata Kopczyńska w wystąpieniu „Jak zarządzać marką - rzecz o ZUS-ie” opowiedziała o pracy rzecznika prasowego oraz o tym, jak kreować markę instytucji publicznej. Przedstawiła też interesujące dane na temat zmiany postrzegania ZUS przez Polaków. Konferencję zakończyło wystąpienie Agaty Kalafarskiej-Winkler, właścicielki agencji 5PR, która przekonywała, jak ważne jest budowanie i utrzymywanie dobrych relacji z mediami. Jej wystąpienie pt. „Relacje z mediami jako element budowania wizerunku” objęło zbiór praktycznych porad z zakresu media relations.
Powstanie SILESIA PR
Owocem konferencji PR SILESIA DAY jest powołanie Projektu Silesia PR, który swoimi celami nawiązuje do projektu „PRawdziwy PR”, w ramach którego w latach 2013-2015 zorganizowano w skali kraju ponad 40 prelekcji, w których uczestniczyło blisko 3 tys. osób. Jakie cele stawiają przed sobą autorzy nowego projektu?
- Patrząc na osoby zasilające branżę PR – często brakuje im praktycznej wiedzy, która pozwoliłaby na szybszą adaptację w środowisku PR. Dlatego w gronie właścicieli agencji i specjalistów PR ze śląska, którzy dzielili się swoją wiedzą na tej konferencji - zdecydowaliśmy o powołaniu projektu SILESIA PR, który skupi się na edukowaniu z zakresu PR i promocji najwyższych standardów w branży – mówi dr Krystian Dudek, inicjator projektu – śląski oddział Polskiego Stowarzyszenia Public Relations od wielu lat był najaktywniejszym oddziałem PSPR w kraju. Jako członkowie tego oddziału, naszą energię postanowiliśmy spożytkować dla dobra branży. Cieszymy się, że możemy w ten sposób kontynuować świetnie ocenioną i nagrodzoną wyróżnieniem specjalnym LEW PR akcję PRawdziwy PR.
Silesia PR jako pierwsze cele stawia organizację otwartego, bezpłatnego projektu szkoleniowego – Akademia Silesia PR, w ramach którego zainteresowane osoby wezmą udział w zajęciach poprowadzonych przez ekspertów z branży PR, m.in. prelegentów konferencji PR Silesia Day. Ponadto organizowane będą także cokwartalne spotkania merytoryczne oraz e-book z zakresu praktycznej wiedzy public relations. Partnerem PR Silesia będzie Stowarzyszenie MOSTY i śląski oddział PSPR.
Jak zapowiadają twórcy Silesia PR - jeszcze przed wakacjami ruszy strona internetowa projektu, a pierwsze wydarzenia zaplanowano na wrzesień.
Cieszymy się, że nasza konferencja cieszyła się tak dużym zainteresowaniem – zarówno środowiska akademickiego jak i osób pracujących w branży, mogących wymienić swoje spostrzeżenie. Gościliśmy przedstawicieli wielu firm i instytucji, a nawet uczestników spoza naszego regionu. To doskonała zapowiedź projektu SILESIA PR – podsumowała Justyna Kalinowska - szefowa „Mostów”.
Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR) jest pierwszą i najstarszą samorządową organizacją zawodową tej branży w Polsce istniejącą od 1994 roku. Zrzesza ona pracowników działów PR w firmach, samorządach i administracji publicznej, wykładowców wyższych uczelni oraz pracowników agencji PR. PSPR prowadzi szeroką i różnorodną działalność popularyzatorską i edukacyjną dotyczącą PR poprzez inicjowanie i współorganizację konferencji i seminariów, prowadzenie szkoleń specjalistycznych, wspieranie przedsięwzięć sprzyjających wymianie informacji i doświadczeń z zakresu PR oraz wyznaczanie standardów zawodowych. Partnerem technologicznym stowarzyszenia jest firma netpr.pl